Jakarta dag 2 en Yogyakarta

4 juli 2009 - Yogyakarta, Indonesië

Tempels, Slopenwijken en Kattekakkoffie;-)

Donderdag: Vanuit Jakarta zijn we in het vroegst van de ochtend vertrokken naar het treinstation niet wetend hoe we in de trein zouden zitten. Er kwamen treinen langs die van boven tot onder (en dus ook echt op het dak.... volgeladen waren met mensen. Op het station waren er gele mannetjes die allemaal te vriendelijk waren... het bleek dat we in de ultra luxe coupe zaten van de trein... dat verklaart.

Tijdens onze reis reden we zeker een uur lang door de buitenwijken van jakarta. Hierbij zaten ook gigantische sloppenwijken. De airco in de trein was dusdanig koud dat we met een trui aan naar de mensen in de sloppenwijken zaten te kijken terwijl we voorzien werden van koffie en nasi... beetje genant en apart.

De treinreis ging verder langs ontelbare rijstvelden met allemaal mensen en waterbuffels die aan het werk waren. Afgewisseld met stukjes regenwoud kwamen we door kleine dorpjes.

In yogyakarta werden we meteen weer geholpen door de lokale bevolking om een geschikt hotel te vinden. Hier maakten we ook kennis met de Riksja. Een fiets waar voorop plaats is voor 2 (indonesische...) mensen. Achterop zit iemand die je dan voor 1 euro door de halve stad fietst. Met 2 nederlanders, 2 backpacks en 2 daypacks een redelijke uitdaging....

's avonds hebben we heerlijk indonesisch gegeten met o.a. cobrasteak ;-)

Vrijdag: vrijdagochtend moesten we al zeer vroeg opstaan. De bus vertrok om 5 uur.. de dames waren al om 4 uur wakker, de heren hadden nog 2 minuten....  Op advies van de vrouwen: DE HEREN HADDEN ZICH GEWOON DOM VERSLAPEN !!!

Met een klein busje kwamen we om 6:00h aan bij de Borobudur, een oude boeddhistische tempel, waar het al aardig druk begon te worden. Door een gids die er uitzag als steve urkle (een dwerg die wij ibh tje noemden...) zijn we hier rondgeleid. Een unieke ervaring...  Bij ongeveer 20 indonesische families zullen we nu vereewigd worden in hun fotoboek... Toen we vroegen of iemand een foto van ons wilde maken stormden de indonesiers stuk voor stuk op ons af om met ons op de foto te gaan... erg lachen!

Na de borobudur gingen we naar de prambanan, een hindoeistisch/boeddhistisch tempelcomplex. Hier kregen we ook weer een interessante rondleiding. Vooral kamasutra afbeeldingen op stenen van ingestorte tempels vond de gids erg interessant ;-).

Na een welverdiend tukkie zijn we nog even naar yogyakarta ingegaan. Hier hebben we Civetkofie gedronken. Dit schijnt de duurste koffie van de wereld te zijn.Het is gemaakt van koffiebonen die door de civet kat worden op gegeten en na ee passage door het digestieve kanaal worden uitgescheten!!! De maagsappen zorgen voor een unieke leipe "flavour". Je proeft er niet veel van maar deze kattenkakkoffie beviel ons prima!

Om 20:00h zijn we naar een leuke hindoeistische voorstelling geweest met een spannend verhaal... Vooral een klein kereltje (van ongeveer 3/4 jaar) dat over daken heen liep en salto's maakte stal de show... Renee had hem bijna in haar backpack mee genomen ;-)

Daarna nog een biertje genuttigd en toen braaf gaan slapen ;-).

Nu gaan we naar het centrum van yogyakarta en vanavond om 20:00h vliegen we naar Bali.

Heel veel groetjes en bedankt voor alle leuke reacties,

Aniek, Renee, Robin en Mark

p.s. mechteld als we iemand zien die op je lijkt in Bali zullen we haar wel ff aanschieten :-)

p.s. Johanes thanks for your reaction!

1. Derk-Jan Hartman:
    4 juli 2009
    Gaan jullie een bundel uitbrengen ? Ik lig nu al elke keer plat van het lachen :D.

Hoe is het bier trouwens daar? Gaat de gerst eerst door de katten heen ?

Geniet er van !!!!!
  2. Henriette Smeets:
    4 juli 2009
    Hallo beroemdheden,

Jullie verhaal wordt steeds spannender: kattepieskoffie met een mals cobrasteakje opgediend door overvriendelijke gele mannetjes... om jaloers van te worden!! (Terwijl ik nu met een ordinaire Hollandse kop koffie jullie verhaal hier lees..)En dames, voed de "langslapers" maar goed op; hebben ze jullie trouwens al getrakteerd op een dikke ijs?? Ik ben benieuwd hoe Bali bevalt!!
    Goede reis en veel plezier!! Hub en Henriëtte
  3. Mechteld Lehr:
    Heey vakantiegangers!

Echt geweldig die bekende verhalen:) Die gigantische buitenwijken van Jakarta, de Borobodur en Prambanan tempel... Die koffie hebben Wouter en ik gemist, de moeite waard om voor terug te gaan;)

Heel veel plezier verder! Ik ben nu al benieuwd naar het volgende berichtje!

Liefs Mechteld

Ps @ Aniek en Renee: ik had gelukkig maar 1 kerel mee, zo te horen scheelt dat een hoop;)
  4. Wouter en Mechteld:
    5 juli 2009
    Hey aniek, mark, renee en robin! klinkt echt goed die verhalen :D leuk om te lezen!! veel plezier op bali & als je in Ubud komt: probeer ff een paar mountainbikes te fixen!! Kan daar echt heeeeeel gaaf fietsen door de rijstvelden. Groetjes, Wouter

PS: het is vakantie he ;) dus uitslapen hoort erbij :D
  5. TES & CO:
    Hoi allevier,
    Zo te lezen is het helemaal geweldig. Gelukkig dat jullie wel weten te achterhalen wat jullie te eten en te drinken krijgen. Weten jullie dat allemaal pas achteraf? Wel lef hebben zeg.
    Zo te lezen wel enorm genieten om als "koningskinderen" behandeld te worden. Tja.. jullie formaat in een riksja.. en dan nog de bepakking... Moeten jullie ook handtekeningen uitdelen?
    Weer verder op Bali!!! We zijn benieuwd naar de volgende verhalen. Ontzettend leuk jullie log....
  6. Jenny Smeets:
    hoi Mark en anderen,

Hebben jullie echt slangenvlees gegeten en koffie van kattenpoep? Lijkt me smerig.
  7. Wouter en Mechteld:
    5 juli 2009
    Hahah.. kijk dit nieuwsbericht op nu.nl eens :p
    jullie mogen weer vliegen ;)