Birdmarket, monkey forest en autootje huren

6 juli 2009 - Denpasar, Indonesië

Na het schrijven van ons vorige bericht hebben we de eerste beste riksja gepakt naar het Kraton paleis. In dit paleis heeft de sultan van Indonesie altijd gewoond en woont nu de sultan van Yogjakarta. Het interessantste aan het bezoek was onze Nederlands sprekende gids. Renee had van te voren al bedacht dat het een oud persoon zou moeten zijn, maar het fossiel dat voor ons stond overtrof alle verwachtingen: schele ogen, geen tanden in de bek, mooi centenbakje en dus niet te verstaan. Zijn interesse lag niet zozeer bij het Kraton, maar voornamelijk bij het vertellen over Nederlandse spreekwoorden, steden, bierkroketjes en voetbalclubs.

Na buiten het Kraton weer enkele foto's genomen te hebben met Indonesische families, werden we door een willekeurige man op het sleeptouw genomen naar het oude waterpaleis van de sultan: aldus Mark de voorloper van de Playboy Mansion. Voor dat we het wisten stonden we van het waterpaleis op de indrukwekkende bird market. Naast de vogels die je hier zou verwachten, troffen we een hele dierentuin aan: vleermuizen, flying foxes, hagedissen, gekko's, hopen mieren met rijst (waar Aniek zowaar haar tas in plantte), schildpadden, kikkers, vissen, puppies, satevogels, gekke knaagdieren en waarschijnlijk vlooien (aan de rare vlekjes later op ons lichaam te zien). Daarna snel wat eten want we moesten natuurlijk ons vliegtuig naar Bali nog halen. Rond half 1 kwamen we in Bali, twee uur later dan verwacht door een uur vertraging en een uur tijdsverschil met java.

Zondag: Bij het ontbijt kwamen er achter dat de mount Ranjani die we op Lombok wouden beklimmen actief is. We mochten wel tot de kraterrond klimmen, maar niet naar de top. Om onze lieve ouders thuis gerust te stellen, hebben we de beklimming maar uit ons programma geschrapt :P. Het grootste gedeelte van de ochtend zijn we bezig geweest met het plannen van alternatieve activiteiten. We zullen nu donderdag al naar de Gili Ilands vertrekken, wat oorspronkelijk na de beklimming was gepland. Hier zullen we zaterdag opgepikt worden voor "hunting Komodo dragon on camera" Dit houdt in dat we in twee dagen west Lombok naar west Flores zullen reizen. Eerst per bus over Lombok, dan met een bootje langs Sumbawa (met excursies naar afgelegen strandjes, pitoreske/primitieve dorpjes en mooie snorkelplekken). De nacht brengen we door op een matje op het dek van de boot (nu maar hopen dat het droog blijft en de golven niet over de boeg slaan :P). Daarna zullen we met twee gidsen over Komodo gaan om op de Komodo varanen te jagen (met onze camera). Labuanbajo op west Flores is het eindpunt van onze georganiseerde tour. Dit staat bekend om als een van de mooiste duik/snorkel gebieden van de wereld.

Na al dit geregel zijn we afgereisd naar Ubud, wat bekend staat om zijn mooie tempels. De persoonlijke chauffeur die we gecheft hadden heeft ons eerst afgezet bij het Monkey Forest. Hier zijn oude tempels overwoekerd door regenwoud en hebben makaken er hun thuis van gemaakt. Een soort apenheul maar dan extreem!! Rondom de dode mensen tempel was een soort begrafenis bezig, een groep mannen was een graf aan het graven terwijl wij daar in ons vakantiekloffie al fotoschietend langs liepen. Bizar..

De chauffeur had netjes op ons gewacht voor het park als afgesproken en heeft ons afgezet in het centrum van Ubud. In een werkelijk prachtige watertempel hebben we gelunched. Onbeschrijfelijk in wat voor schitterende omgevingen je kunt eten.

Maandag: Voor vandaag hadden we twee scoters gehuurd, maar na een testrit en wat boerendenkwerk leek het ons niet zo'n goed idee: ze rijden hier links, ze rijden als gekken, de scoterTJES hebben 'slechts' 125 CC en wij geen motorrijbewijs (of enige ervaring met scooters) dus maar ruilen voor een auto. We zijn met de uitstekende auto naar een vulkaan hier op Bali gereden om het kratermeer te bekijken. Een zeer avontuurlijke tocht: over stijle bergweggetjes, Mark achter het stuur (aan de rechterkant, schakelen met links dus), Renee om Mark er aan te herinneren dat hij links moet rijden, Robin als slapende navigator achterin en Aniek met een Lonely Planet op schoot om iedereen van informatie te voorzien.

Op dit moment zijn we op Lovina beach en zullen we morgen onze autotocht over Bali voortzetten! :D

Bedankt voor jullie toffe reacties en dat zoveel onze reis volgen!

Een zonnige groet,

Mark, Robin, Renee en Aniek

P.S. Tijdens onze trip van Bali naar Flores (en mogelijk ook op Flores) zijn we waarschijnlijk niet mobiel bereikbaar. Dan weten jullie dat :)

P.S.2 We zijn ons kabeltje voor de camera vergeten. De rest van de foto's volgt z.s.m.!

P.S.3 Jenny, die koffie is niet echt gemaakt van poep. De katten eten de bonen die daarna weer uit de stront worden gehaald.

P.S.4 Wouter bedankt voor je advies, maar we gebruiken toch andere vliegmaatschappijen :).

P.S.5 Aniek en Renee wachten nog op een bedankje van de heren omdat ze Mark en Robin hebben geholpen aan een nachtelijke verhuizing naar een airco kamer....

P.S.6 DJ, het bier is hier bijna net zo goed als in Enschede :D

1. Mechteld Lehr:
    6 juli 2009
    Heey allemaal,

Hahaha echt geweldig, jullie maken exact dezelfde reis als ons tot nu toe! Behalve dat wij wat langer op Java zijn gebleven en wel op de Rinjani mochten... Herbeleef onze reis naar Indonesie weer helemaal;) Ubud is echt geweldig! En op Lovina Beach hoeven jullie niet te gaan dolfijnen spotten, zonde van het vroege opstaan;) Heel veel plezier verder op Bali (wij zijn via de Noord-Oost kust naar Padangbai (niet zo'n boeiend plaatje) gereisd). Ik kijk nu alweer uit naar het volgende verhaal!

Liefs Mechteld

Ps: vergeet niet voldoende geld te pinnen in Mataram, dat kan namelijk niet (of nauwelijks) op de rest van Lombok en op de Gili Islands kan je heerlijk eten!!!
  2. Henriette Smeets:
    8 juli 2009
    Hello scooter-drivers,
    Ik lees dat jullie daar een geweldige tijd hebben. Jammer dat die klauterpartij op de vulkaan niet door kan gaan.. Maar ja, hebben jullie wel meer tijd voor de "jacht" op de varanen..Ben benieuwd naar de foto's. Goede reis!!!. Groetjes, Henriëtte