Weer een teken van leven na een weekje!

15 juli 2009 - Labuanbajo, Indonesië

Hallo vriendjes en vriendinnetjes die onze spannende reizen vanuit thuis volgen,

Het is alweer een weekje geleden dat we onze laatste belevenissen hebben kunnen posten! Dit komt vooral omdat we op prachtige, haast onbewoonde eilanden zijn geweest en een flinke boottrip achter de rug hebben.

Donderdag: 's ochtends rond 10 uur werden we opgehaald om per boot naar een van de gili islands dichtbij Lombok gebracht te worden. Wij hadden gekozen voor Gili Air, niet het meest partyende eiland maar ook weer niet het aller rustigste. Dit laatstewas vooral erg onbereikbaar bij eb! De reis naar Gili Air was al een hele belevenis opzich! Na een 5 uurse boottrip waar we heerlijk op het zanddek van de boot hebben gechilld (Renee iets minder dan de rest :P ) was Gili Air de laatste afzet plek en dat betekende in het donker! En aangezien de grote boot nergens aan kan leggen op het eiland werden we in een klein sloepje geduwt, met backpacks, daypacks en al onze andere zooi, en werden we in het donker vervoerd naar het eiland. Een licht Titanic gevoel kwam boven drijven: alleen, in het donker, in een te vol sloepje dobberend op zee met het water dat je op de oren spetterd en hopend dat je bagage in de boot blijft liggen! De boot werd vervolgens gewoon het strand opgevaren, niks steiger!. Dus snel schoenen uit, met je pootjes in het water terwijl onze tassen al ergens op het strand werden gedumpt! Dit was dus al een hele belevenis! Gili Air was gelukkig wel echt een paradijsje op aarde! Super mooie stranden, azuurblauwe zee met te mooi koraal om te snorkellen, en erg mooie cottages om in de logeren. Die vond aten we een heerlijk vers visje zittend op een plateautje op het strand met je voetjes in het zand uitkijkend over de zee. De spannende boottoch was meteen vergeten!

Vrijdag: Vrijdag was ons relax dagje op Gili Air. 's Ochtends eerst het  eiland afgestruind voor flippers voor Robin, Aniek en Mark want die hadden ze niet mee genomen en waren toch wel erg handig bij de sterke stroming in de zee (ook zeker bij onze boottrip die dat weekend nog ging volgen). Na lang zoeken en iedereen op het eiland gesproken te hebben waren we dan eindelijk geslaagd en konden we eindelijk een duik nemen in de zee om het wild life daar eens te checken. Het koraal was er echt prachtig maar de gehoopte zeeschildpadden, haaien en manta konden we dar iig nog niet spotten. Daarna hebben we maar eens een rondje eiland gemaakt. Het hele eiland rond is maar 5 km, echt een piepklein eilandje dus! Het gili eiland was echt een onverwachts het paradijsje op aarde. Jammer dat we de volgende dag al weg moesten al was 1 of 2 dagen extra ook wel weer de max geweest want behalve de prachtige, idylische views was er ook niks te doen.

Zaterdag: Vandaag ging de grote boottrip beginnen: 3 dagen en 2 nachten op een boot met eindbestemming Komodo en Flores. 's ochtend om 7 uur zoudenwe al met een bootje worden opgehaald om naar het vaste land van Lombok gebracht te worden. Daar werden we per bus vervoerd naar de anderekant van Lombok. Onderweg stopten we in verschillende 'traditionele' dorpjes. En dat had van ons echt niet gehoeven! Een grote poppenkast waar de inwoners bij onze aankomst snel naar hun van bamboe gevlochten mandjes vluchten om te gaan vlechten en zo snel we onze rug gekeerd hadden, en door de souveniersshop werden geduwd, werd alle arbeid weer gestaakt. Heel traditioneel dus :P. De trip eindigde bij de plek waar Perama, het bedrijfje waar we onze boottrip hadden geboekt, hun eigen boten bouwden. Nou echt een hele geruststelling dat ze hun eigen boten bouwden :P Nu konden we idd met een gerust hart aan de trip beginnen! We moesten toen 45 minuutjes varen om op onze BBQplek te komen: Perama Island waar we uiteindelijk het Perame lied gingen zingen en de Perama dans deden! Het halleluja-gevoel was enorm (Aan Jan en Sylvia: ik kreeg flashbacks naar Pineda ;) ) Mr. Perama, een dikke oude pinda en founder of Perama, was er ook. Wat een eer :P! Hij werd ook echt de hemel in gevrezen voor al zijn natuurbehoudacties die hij met zijn bedrijf stimuleerde (en er ondertussen een dikke duit geld uitsloeg maar dat vertellen we natuurlijk niet ;) ). Maar eerlijk gezegd was het een prachtige avond (als je alle dingen van hierboven door een roze bril ziet, je zit namelijk wel op een te mooi onbewoond eiland waar we met je billen bloot melk drinkt uit een kokosnoot!).

De nacht brachten we door op de boot. Wij hadden dekplaatsen genomen en geen cabine voor het echte overlevingsgevoel. We zijn dan ook onder de mooiste sterrenhemel die we ooit gezien hebben (wat lichtvervuiling!) voor op het dek van de boot in slaap gevallen. Een vrijer gevoel kun je niet hebben denk ik! ' s nachts werde we wel wakker omdat het toch wat fris begon te worden en zijn we naar het binnendek verhuisd waar we heerlijk verder hebben geslapen.

De volgende ochtend werd om 7 uur het ontbijt geserveerd en konden we om half 8 aan land van Satonda, een klein eilandje ten noorden van Sumbawa met een prachtig zoutwatermeer in het midden omringd door hoge bergen. Een super mooie plek waar je heerlijk kon zwemmen en de enige touristen die er waren waren de paar van onze eigen boot. Veel van de andere touristen vertrokken uiteindelijk ook naar de zee maar aangezien daar wat kwallen zaten zijn wij alle tijd maar in het practige meer blijven zwemmen. Hoe beter kun je je ochtend treffen!

Van 10 tot half 6 hebben we weer op de boot doorgebracht. 2 uur langer dan gepland want we kwamen in een redelijk woeste zee terecht. DE golven sloegen over de boeg en ook al werd alles goed afgesloten het water vloog nog van alle kanten de boot in. Het schip deinde echt als een idioot op en neer en veel mensen kwamen dan ook voor een zakje vragen of hebben het hoofd maar even buitenboord gehangen. Gelukkig hebben wij het alle vier schoongehouden. Aniek, Mark en Renee hebben de middag slapend in een hoekje van de boot doorgebracht en Robin zat gewoon relaxt zijn boekje uit te lezen. Om hgalf zes mochten we ff vast land onder onze voetjes voelen maar al snel moesten we weer aanboord om te eten en onze tweede nacht op de boot door te brengen. De volgende ochtend om 7 uur waren we bij Komodo Island en kon de naam van de tour: Hunting Komodo by camera! eindelijk echt worden uitgevoerd. Tijdens een 2,5 uur durende wandeling gingen we proberen het unieke wildlife van komodo te vinden met top attractie natuurlijk de Komodo verraan. Die laatste hebben echter helaas alleen maar in kleine uitvoering gezien. De grote verranen schenen het druk te hebben met het paringsseizoen en hadden andere dingen aan hun hoofd dan touristen vermaken. Dus dit wordt nog een keertje naar het buur eiland Rinca gaan (Morgen!) omdat daar de kans veel groter is dat we ze zullen spotten. Na Komodo kregen we nog een korte tussen stop in een snorkelgebied voor we doorvaarden na Labuan Bajo op Flores.

Dinsdag: Vandaag zouden we lekker uitslapen, bijkomen en de verdere reis plannen maar het liep weer eens totaal anders. Tijdens het ontbijt ontmoetten Robin en Mark een lokale jongen die graag zijn engels wilde opvijzelen. Hij stelde voor naar een grot in de buurt te gaan waar we allerlei fossielen in de rotsen konden bewonderen EN als we geluk hadden zouden we nog wat grote spinnen, slangen en vleermuizen zien. Perfect vooruit zicht toch :P. Zeker Renee kon niet wachten om weer zo'n prachtige cave van binnen te zien ;) Maar de grot was inderdaad pracht al was het idee dat je zo in een giftige spin kon grijpen of er een mooie giftige slang om de hoek kon kruipen toch niet een heel geruststellend vooruit zicht. Gelukkig viel de toch zelf reuze mee. Na de tocht vroeg de jongen ook of we mee wilden gaan naar het huis van zijn ouders. Die zouden het echt super vinden als hij ons mee zou nemen en al begrepen we dit helemaal niet, het leek ons wel leuk on een huis van hier te zien en een familie te ontmoeten dus zijn we met hem meegegaan. Zijn familie werd echt helemaal nerveus toen ze ons zagen, druk gegiegel en mensen die niet echt rustig konden blijven staan. We maken nog al wat los bij de bevolking hier :P Na een foto sessie zijn we maar weer terug gegaan naar het dorp. We wilde namelijk ook nog de rest van onze reis regelen. We hebben de jongen beloofd wat foto vanuit nederland op te sturen maar dan kom je er achter dat de meest logische dingen in nederland, het hebben van een adres, hier bij lange na niet normaal zijn. We gaan nu dus ook de foto's opsturen naar ons hotel en dan gaat hij ze daar ophalen.

Op moment van schrijven zijn we nog steeds bezig onze verdere reis uit te stippelen en vast te leggen. Om het voor een fatsoenlijke prijs te regelen wat wij willen blijkt nog lastig! Morgen gaan we iig naar Rinca en daarna naar een eiland waar 's ochtend flying foxes uitvliegen. Tussen door hebben we weer veel tijd om  te snorkelen. Weer een vol programma dus!

Vrijdag zullen we samen met die lokale jongen naar een plaatselijk traditioneel gevecht gaan kijken en hopelijk zullen we zaterdag beginnen met onze trip, die een week zal duren, van west naar oost Flores vanuit daar zullen we terugvliegen naar Jakarta en naar huis dus... Tijd vliegt hier echt voorbij en voor ons gevoel hebben we al dingen ondernomen om een hele maand mee te vullen!

Zonnige groeten vanuit Indonesie,

Robin, Mark, Aniek en Renee

ps. Super dat jullie allemaal onze verhalen lezen en jullie posts achterlaten. Altijd weer leuk om te lezen en we kijken ook echt uit naar alle reacties!

ps 2. Groeten aan Jenny van Mark!

ps 3.  Nederlanders kom je ook overal tegen! Hier stikt het er ook weer van!

1. Henriette Smeets:
    15 juli 2009
    Hallo Indonesië- en Komodo-verraan aanbidders!!!
    Ben blij weer eens iets van jullie te horen! Heerlijk om te lezen dat jullie zo'n mooie tijd hebben in Indonesië. Geniet er maar van!! Wij vertrekken vrijdag naar Frankrijk..helaas geen tropische stranden en onbewoonde eilandjes, maar... super veel touristen en Nederlanders en Tour de Francers (helaas?!) ... maar wél heerlijk stokbrood met Franse kaasjes en rood wijntje (hmm...) Oei, niet goed voor het buikje!! Hub zal zijn laptopje wel meenemen (.. kan helaas ook in de vakantie niet zonder...), maar dat is nu wél voordelig... kan ik tenminste jullie verhalen blijven volgen. Blijf gezond, doe de "inland-bewoners" de groetjes van mij... maak veel foto's, eet lekker, zwem ze, snorkel ze... en mooi "braaf" zijn (Hihihi)... Lieve groetjes, Henriëtte
  2. Mechteld Lehr:
    Dag vakantie gangers!

Tot Gili Air kende ik het nog, maar de rest is voor mij ook een groot avontuur om te lezen! Wat een ervaringen, leuk zeg! In NL is het lang niet zo spannend;) Wouter aan het werk bij de OLO en ik ben begonnen met de case study...

Heel veel plezier verder, geniet ervan!

Liefs Mechteld

Ps: mijn zus is nu Bali aan het verkennen:)
  3. Cavey:
    Hey Sjappies en Chappeaux,

Hulde voor de prachtige verhalen en foto's. Ben net terug uit het bewolkte spanje en het begint al weer te jeuken. Op de foto's zien jullie er al weer uit als rasechte negers (met uitzondering van Mark die meer een Indiaan wordt).

Fuzzy Duck, Ducky Fuzz, FUCKY DUCK!!

Grtz, Sjaps
  4. Ivo en Félice:
    17 juli 2009
    Hallo jonge lui,
    Geweldige reis maken jullie! Leuk om jullie avonturen, zo prettig en beeldend beschreven, vanuit Nederland mee te maken. Geniet er nog van en vooral veel plezier samen. Robin, we willen in augustus alle smeuïge details van je horen! Net zoals bij Inge in Kameroen, zullen er zeker dingen gebeuren die je maar beter niet opschrijft.
    Tot kijk en groetjes,
    SELAMAT TINGGAL (of zoiets)
    Ivo en Félice (oom en tante van Robin)
  5. Peter-Paul:
    20 juli 2009
    Hoi reizigers,

Wat een verhalen. Geweldige reis. Geniet nog maar even door en veel plezier. We horen over een ruime week wel alle persoonlijke notes. Vertellen wij wel het Schotse verhaal. Meren,schapen, bergen en naturlijk hebben we wat drank voor Robin meegebracht (net thuis dus).

tot dan, groetjes, Hannemieke en Peter-Pual
  6. Wouter en Mechteld:
    20 juli 2009
    Veel te druk met werken en loop nu alweer achter met mails lezen ;) Hier in Enschede is het sporadisch even mooi weer, maar helaas ook wel regen zo af en toe (VEEL regen...)
    Verhalen klinken wederom weer erg gaaf :) jammer dat ik er ook niet kan zijn in het zonnige Azie... Heel veel plezier nog met de laatste weken en blijf genieten van de zon (en blijf je insmeren Mark..denk aan jorn de vorige vakantie ;)). Veel plezier op alle eilanden verder en tot in Enschede